غذاهای سنتی ایرانی در ممکو

رژیم غذایی طبیعی

 

رژیم غذایی طبیعی  

بدن انسان اگر روند طبیعی خودش را داشته باشد یعنی در اثر این همه مواد شیمیایی و غذاهایی مصنوعی مسموم نشده باشد و حسگرهای درونی آن بدرستی کار کند خودش به موقع علائم لازم را ارسال می دارد و ما فقط نیاز داریم که به ندای درونی خودمان گوش دهیم . یعنی وقتی تشنه می شویم آب بنوشیم و هر وقت گرسنه می شویم غذا بخوریم هر موقع نیاز به خواب داشتیم بخوابیم و همه نیازهایمان را بر اساس زمان روشن شدن حسگرهای درون بدنمان تنظیم کنیم .

ولی زندگی صنعتی و نیز اشتباهات غذایی که ما مرتکب می شویم باعث ضعیف شدن و یا از بین رفتن این حسگرها می شود بیش از اندازه غذا می خوریم و چاق می شویم و از روند طبیعی خارج می شویم

وقتی اصول درست خوردن و درست آشامیدن را نمی‌دانیم .  نتیجه اش همین می شود تا زبان بدنشان را یاد نگیریم  برای مثال خیلی‌ها وعده غذایی را به هوای وزن کم‌کردن حذف می‌کنند، اما بر خلاف انتظار، وزن‌شان بالا می‌رود. خیلی‌ها هم بعد از هر وعده غذایی به امید بیشتر چسبیدن غذا، آب، نوشابه یا چای می‌نوشند، اما به نظر می‌رسد بدنشان همیشه کمتر از حد لازم مواد غذایی جذب می‌کند.

آرامش هنگام غذا خوردن ،  احتراز از نوشیدن آب، نوشابه و چای هنگام غذا خوردن و بعداز آن ازجمله نکات مهم در امر تغذیه صحیح هستند که هر فردی باید به آنها توجه کند.

بیشتر غذاهای مصرفی از نوع غذاهای ترکیبی هستند بنابراین ۵۰ درصد این ترکیب غذایی باید شامل مواد قندی ، ۱۵ تا۲۰ درصد چربی و ۳۰ درصد از پروتئین‌ها باشد. علاوه بر این ویتامین‌ها و ریزمغذی‌ها ازجمله روی و مس ، نقش بسزایی را در تامین انرژی بدن دارند، به این منظور از تمام این مواد باید به حد کافی استفاده کرد.

وی چربی را عنصری مهم در سبد غذایی خانواده می‌داند و تصریح می‌کند: چربی‌ها ازجمله مواد مورد نیاز برای بدن هستند که انرژی بالایی را به همراه دارند و متاسفانه همین امر، افراد را برای کسب انرژی هر چه بیشتر به استفاده از فست‌فودها، شیرینی، خامه و بستنی ترغیب می‌کند به طوری که در کلانشهری مانند تهران، ۵۰ درصد مردم دچار اضافه وزن هستند.

آهسته بخورید

سعی کنید غذا را خیلی آرام بخورید و کاملا بجوید نسبت جالب است که هر چفدر  پخت غذاهای ایرانی، طولانی است ولی  زمان خوردن این غذاها بسیار کوتاه است!

وقتی غذا با سرعت بسیار و شتاب خورده شود ضمن اینکه خوب جویده نمی شود  روده، معده و بزاق فرصت کافی را برای ترشح ندارند و در نتیجه آنزیم‌ها نیز در بدن ترکیب نمی‌شوند و به دنبال آن، هضم و جذب غذا نیز به درستی صورت نمی‌گیرد و بسیاری از افرادی که غذای خود را سریع می خورند  با مشکل هضم غذا مواجه می‌شوند.غذا باید آنقدر ریز شود که در حد میلی متر باشد

بسیاری از افراد حین غذا خوردن مقدار زیادی آب نیز مصرف می‌کنند که این امر برخلاف جریان جذب غذا عمل می‌کند.

 به طوری که مواد قندی۳۰ دقیقه و چربی‌ها یک ساعت و مواد ترکیبی باید بیش از یک ساعت در معده بمانند. بنابراین وقتی همراه با غذا، آب مصرف می‌شود چون آب هیچ توقفی در معده ندارد و به دنبال آن غذا و مواد خوراکی نیز دفع می‌شود. این متخصص گوارش، دوغ را بهترین جایگزین برای آب و نوشابه می‌داند و می‌گوید: نوشابه‌ها منجر به تسریع در حرکت روده‌ها می‌شوند به طوری که اگر همراه با غذا، نوشابه مصرف شود، می‌توان گفت هیچ ماده مغذی‌ای جذب بدن نخواهد شد. بنابراین دوغ‌های بدون گاز و معمولی اگر همراه با پونه یا نعناع باشند بهترین جایگزین برای آب و نوشابه‌ها هستند.

نوشیدنی بعد از غذا

ایرانی ها عادت دارند که بلافاصله بعد از غذا چای بنوشند  هر چند چای کمرنگ، نوشیدنی آرامبخشی است، اما چای به هیچ‌وجه نباید داغ و همچنین بعد از هر وعده غذایی مصرف شود به طوری که اگر بعد از غذا بلافاصله چای نوشیده شود، روده‌ها به هیچ‌وجه پذیرای آهن نیستند و آهن مواد غذایی، جذب بدن نمی‌شوند پس اگر روزانه چای به مقدار مناسب نه زیاد، آن هم به صورت کمرنگ و ولرم مصرف شود، مشکل خاصی پیش نمی‌آید، اما این در حالی است که افرادی که بعد از غذا خوردن، چای می‌نوشند پس از مدتی دچار  کم‌خونی می شوند  

هیچ وعده غذایی را حذف نکنید

ضرب المثلی است معروف که می گوید :

صبحانه ات را تنها بخور – ناهار را با دوستت و شام ات را به دشمن ات بده !

و منظور این است که وعده صبحانه باید مفصل باشد چرا که بدن چیزی حدود 8 ساعت غذایی نخورده است و دستگاه هاضمه آمادگی جذب غذا را دارد و قند خون کاهش پیدا کرده . ناهار هم باید وعده غذایی کافی باشد ولی شام را باید خیلی سبک خورد و بهتر است با میوه همراه باشد .

بارها از همکاران می شنوم که برای  لاغرشدن، وعده شام‌شان را حذف می‌کنند. یا ناهار نمی خورند این کار کاملاً غلط است چون کمترین ضررش این است که باعث یبوست می شود که خودش مادر همه امراض است ! شود  علاوه بر اینها وعده شام نباید حذف شود به این منظور که می‌توان شام خورد، اما نباید بلافاصله بعد از آن خوابید، بنابراین بین شام خوردن و خوابیدن باید حداقل یک ساعت و ۳۰ دقیقه فاصله باشد.به این ترتیب اگر شما قرار است ساعت یازده شب بخوابید بهتر است که ساعت 5/9 شام اتان را خورده باشید .

 بنابراین نه تنها نبایدا هیچ وعده غذایی حذف شود بلکه باید  علاوه بر وعده‌های صبحانه و ناهار، میان‌وعده‌ها نیز مصرف شوند

باید در طول روز حتما از میوه‌ها و سبزیجات که سرشار از فیبر هستند، هر روز چند میان وعده میوه بخورید

.............محمد توکلی – 16 تیرماه 1390 – ممکو

پيام هاي ديگران ()        PermaLink        پنجشنبه ۱٦ تیر ،۱۳٩٠ - محمد توکلی