ویتامین های کیوی

Thursday, August 20, 2009

ویتامین های کیوی

 

 

مقدمه :

اگر چه سابقه کاشت و مصرف کیوی در ایران چندان زیاد نیست و به همین چند دهه اخیر بر می گردد که طبق معمول عده ای سود جو ودلال و مافیای میوه در ایران با تغییر کاربری زمینهای ناب شمال و کنار دریای مازندران به کات گسترده و بی رویه کیوی پرداختند , ولی هم اکنون این میوه برای ایرانی ها شناخته شده است و بتدریج ذائقه ایرانی نیز با طعم آن و مصرف اش عادت خواهد کرد . این میوه وقتی تازه باشد بیشترین مقداری ویتامین c را دارد و بتدریج که زمان می گذرد از میزان ویتامین c آن کاسته می شود . همانگونه که از آنالیز آن پیداست ویتامین c نیاسین و ویتامین E آن بالاست  طعم آن هم بنظر من بسیار خوب است ترکیبی از طعم انگورهای نارس و آلو است . درون آن هم شاهکار طبیعت است دقیقاً مثل انار که دانه بندی منحصر بفردی دارد . کدام کارخانه بسته بندی می تواند اینگونه میوه ها را در بستهها PACKAGE  قرار دهد .

کیوی از نظر بالا بردن مقدار آنتی اکسیدانت های خون بیشترین میزان کارآیی را در بین میوه ها دارد

و اینک تجزیه مواد موجود در کیوی :

سودمندی های کیوی :

رفع  استرس، مواد مضر ورفع  کمبود خواب با خوردن روزی 4 عدد کیوی بر طرف می شود دیابتی هایی که مرتب مقدار زیادی ویتامینC دریافت می کنند، میزان کلسترول و انسولین پایینی دارند. کیوی برای تامین ویتامین ث منبع خوبی است.این میوه به لحاظ داشتن ریز مغذی‌های مختلف از ارزش‌ غذایی بسیار بالایی برخوردار است. به ‌طوری که هر سهم از این میوه قادر است ۹۵درصد نیاز روزانه به ویتامین C را تأمین کند.کاهش قدرت ماهیچه‌ای و قدرت بینایی نیز در سالمندانی که از این میوه به‌طور مداوم استفاده می‌کنند کمتر دیده می‌شود. این میوه به دلیل خاصیت کاهندگی که بر سطح تری گلیسیرید دارد، از غلظت خون می‌کاهد و از تنگ شدن عروق و نهایتاً بروز انواع سکته‌ها جلوگیری می ‌کند. کیوی مانند قرص آسپیرین موجب رقیق شدن خون شده، از ایجاد پلاک در خون جلوگیری می کند . آسپیرین از داروهایی است که به رغم عوارض جانبی آن همواره باید از سوی افراد مبتلا و حتی مستعد به مصرف برسد و عوارضی نظیر التهاب، زخم و حتی خونریزی روده را ایجاد می‌کند، در حالی که مصرف روزانه دو عدد کیوی می‌تواند همان اثر را داشته باشد. بر خلاف آسپیرین این میوه دارای ترکیباتی نظیر ویتامین C ،E ، پلی فنول‌ها، پتاسیم، مس و منیزیم است که همه آنها در حفظ سلامت قلب و عروق ضروری به نظر می ‌رسند. در مطالعه‌ای که در سال 2004 روی تعدادی داوطلب به انجام رسید، دیده شد که در این افراد با مصرف روزانه 2 تا 3 عدد کیوی در مدت 28 روز، به میزان 18 درصد از میزان عوامل ایجاد کننده بیماری‌های قلبی و 15 درصد از سطح تری گلیسیرید کاسته شده است. از این رو متخصصان علم تغذیه این میوه را به بیماران قلبی توصیه می‌کنند و آن را برای پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی مهم می ‌دانند.

 

نگهداری کیوی :

 هنگام خرید این میوه نمونه‌ای از آن را در میان انگشتان خود قرار دهید و درصورتی که بر اثر فشار جزیی، نرمی زیر دستان خود احساس کردید از خریدن آن صرف‌نظر کنید. این میوه را می‌توانید در دمای اتاق نگهداری کرده، آن‌را به مدت چند روز ذخیره کنید. هرگز این میوه را کنار سیب، گلابی و سیب زمینی قرار ندهید، زیرا از این میوه‌ها گازی متصاعد می‌شود که موجب رسیدن بیش از اندازه این میوه می‌شود. به علاوه، توصیه می‌شود هیچ‌گاه کیوی بسیار نرم یا لک دار نخرید؛ اما در صورتی که میوه شما نارس است می توانید آن را در کاغذ همراه میوه‌هایی نظیر سیب، گلابی یا موز قرار دهید تا فرآیند رسیدن تسریع شود. هرگز به اندازه میوه توجه نداشته باشید، زیرا در میزان مواد مغذی موجود در آن تأثیری ندارد. تصور نکنید میوه درشت‌تر دارای مقدار بیشتری ماده مغذی است و ارزش تغذیه ای بیشتری دارد.

 

   

 

 

هشدار : این میوه از میوه‌هایی محسوب می‌شود که دارای اگزالات هستند. اگزالات ترکیبی است که وقتی وارد بدن می‌شود ، در مایعات بدن باقی می‌ماند و موجب بروز عارضه در اعضایی نظیر کلیه‌ها و کیسه صفرا می شود. به این منظور این میوه برای افرادی که مستعد سنگ کلیه و سنگ کیسه صفرا هستند باید با احتیاط میل شود. به علاوه، اگزالات موجود در این میوه، مانع جذب کلسیم می‌شود. به این دلیل نباید حداقل 2 تا 3 ساعت قبل و بعد از مصرف لبنیات و حتی قرص‌های کلسیم این میوه را تناول کرد تا مانع جذب این ماده مغذی نشود.

Kiwifruit were among the best performers at increasing antioxidant levels in the blood of study volunteers who ate the fruit.

Photo by Keith Weller.

 

Kiwi — Nutritional Analysis

Nutrient

Units

Value per 100 grams

Proximates

Water

g

83.05

Energy

kcal

61

Energy

kj

255

Protein

g

0.99

Total lipid (fat)

g

0.44

Ash

g

0.64

Carbohydrate, by difference

g

14.88

Fiber, total dietary

/ 0 نظر / 34 بازدید